Naše výlety

Holandsko a Dánsko

Trasa:

1. den    Hranice – Praha – Dresden    - Zwickau
 2. den  Zwickau - Aachen
 3. den  Aachen    – Mastricht    – Ham
 4. den  Antwerpen – Kappelen – Putte
 5. den  Goes – Kortgene – Kamperland
 6. den  Oosterscheldekering – Goedereede – Brielle
 7. den  Den Haag – Harlem
 8. den  Amsterdam   Arhnem –   Elten – Emmerich
 9. den  Niebüll - Klanxbüll – Hojer    – Emmerlev
 10. den  Rejsby - Ballum – Rejsby – Vedsted – Esbjerg – Sjaelborg
 11. den  Henne Strand - Norre Nebel – Varde
 12. den  Grimstrup – Gording – Kobenhoved – Jels – Stursbol
 13. den  Vojens – Vedsted – Hovslund – Rodekro – Hjordkaer – Nybol
 14. den  Kliplev – Flensburg
 15. den    Flesburg - Schöna – Děčín    – Nebočady
 16. den  Nebočady - Děčín

Datum:

Dánsko

Deník

1. a 2. den:

První dva dny jsme strávili ve vlacích, abychom se přesunuli na začátek naší trasy.

3. den: pondělí 11. 8.

Trasa: Aachen – Mastricht - Ham (98,32 km, 5:45, Ø17,09km/h, max. 39,02 km/h)

I když jedeme již známou trasu, hned ve městě se nám podařilo špatně odbočit a nadjet si tak 7km. No nevadí, hlavně, že je hezky. V Kaufu jsme si nakoupili zásoby na následujících pár dní a pořádně se nadlábli.

Cestu do Maastrichtu jsme jeli už jednou, tentokrát jedeme jen opačným směrem a v hlavě si přetáčíme ten známý film pozpátku.

V Belgii jsme sjeli ke kanálu a podél něj pojedeme ještě i zítra.

4. den: úterý 12. 8.

Trasa: Antwerpen – Kappelen - Putte (93,50 km, 6:33, Ø14,25km/h, max. 29,5 km/h)

Spali jsme ve křoví, takže rychle sbalit a posnídat až cestou. Počasí je všelijaké. Slunce střídá déšť.

Obědovou pauzu jsme raději udělali pod mostem. I když v tu chvíli zrovna pražilo sluníčko, dnešnímu počasí se opravdu nedá věřit a předtucha byla správná. Jen co jsme dojedli a sbalili věci, přihnala se taková průtrž mračen, jakou jsme ještě nezažili. Ani úkryt za mostem nám nepomohl, voda byla všude. Za půl hodinky jsme opět za sluníčka vyjížděli směrem k Antverpám.

Do města jsme dorazili před západem slunce. Těsně před zavíračkou jsme ještě koupili bombu a můžeme vyrazit za město.

Chybička se vloudila:). Za městem jsme zjistili že jsme kus mapy nechali doma. Ta naše končí Antwerpama, ale mapa Holandska začíná za městem Goes. Kompas do ruky a jedeme směr sever. Chvilkami to bylo opravdu cestou necestou, polními cestami i lesem. Ve městě Kappelen nás chytla opět šílená průtrž. Čekali jsme schovaní pod mostem a moc nám do smíchu nebylo. Nevěděli jsme, jak je město dlouhé a začínalo se smívat. Vyrazili jsme až úplně za tmy. S blikačkama jsme jeli dál a nevěděli jsme pořádně kam. Jen co jsme minuli ceduli NEDERLAND. Stočili jsme to k nejbližšímu lesu a postavili stan, vědomi si toho, že za volné kempování v Holandsku hrozí pokuta 50Eur.

5. den: středa 13. 8.

Trasa: Goes – Kortgene - Kamperland (88,33 km, 6:23, Ø13,83km/h, max. 36,95 km/h)

Ráno nás probudily něčí kroky. Opatrně jsme vykoukli ze stanu. Spíme na farmě!!! Do minuty jsme byli sbalení ujížděli pryč.

Snídani jsme zvládli ve stoje schovaní pod stromy před vydatným deštěm.

Po hodině nám začala být zima a nevypadalo to, že by se chtělo počasí umoudřit. Vyrazili jsme. Několikrát během dne jsme se schovávali v průchodech, zastávkách autobusu a kdykoliv jsme narazili na mapu, tak jsme ji fotili, abychom věděli kam dál.

Poslední zato velmi vydatná průtrž nás zastihla asi 2km od kempu. Schovaní za trafostanicí jsme začali propadat zoufalství. Ale do deště se nám vyjíždět nechtělo. Přeci jen byl večer a věci by už neuschly.

6. den: čtvrtek 14. 8.

Trasa: Oosterscheldekering – Goedereede - Brielle (77,47 km, 4:38, Ø16,70km/h, max. 35,19 km/h)

Hurá, už jsme zase v mapě! :). Od Kamperlandu začínala naše mapa. I když značení v Holandsku je perfektní, přeci jen je fajn vědět kudy projiždíme. Z kempu jsme vyrazili až kolem oběda.

Dnes první den nejedeme proti větru. Těšili jsme se, kolik kilometrů neujedeme, ale dostavila se únava z předchozích dnů a my to kolem páté odpoledne zabalili.

7. den: pátek 15. 8.

Trasa: Den Haag – Harlem (104,83km, 6:35, Ø15,83km/h, max. 35,83 km/h)

Téměř celý den jsme jeli po cyklostezce, která vede podél pobřeží dunami. Nádherná krajina, počasí bylo jako na objednávku a nám to šlapalo skoro samo. Bohužel jsme přehlédli rozcestník do Haagu.

Večer jsme si prohlédli Harlem a jeli směrem do Amsterdamu. V mapě jsme žádný kemp neměli, tak jsme se začali rozhlížet po křoví. A najdou se objevila cedule kempu. To nás potěšilo, protože hustota obyvatel nebyla moc příznivá pro volné kempování.

Kemp byl dost šílený, jeden karavan vedle druhého, o stanech ani nemluvě. Tak jsme si vybrali místo přímo před karavanem, ve kterém nikdo nebyl. Sprcha a hospůdka byly velmi příjemné.

8. den: sobota 16. 8.

Trasa: Amsterdam   Arhnem – Elten - Emmerich  (63,3km, 4:25, Ø14,33km/h, max. 28,5 km/h)

Asi bylo příliš horko na prohlídku města a možná tomu taky přispěly davy turistů, kteří o víkendu vyrazili do Amterdamu. Po dvou hodinách nás to přestalo bavit.

Protože byl víkend a my jsme byli ještě pořád dost daleko od německých hranic, rozhodli jsme se vyzkoušet holandské železnice. K našemu překvapení nebyly nijak drahé, zato naprosto luxuní.

Emmerich bylo první a nejbližší město, kde vedla železnice. Večer jsme si vytiskli několik spojů k dánským hranicím a vydali se hledat nocleh za město.

9. den: neděle 17. 8.

Niebüll - Klanxbüll – Hojer – Emmerlev (25,83km)

Ráno jen 3km na vlakáč. Celý den ve vlaku a večer jsme se projeli ještě kousek i Dánskem. Začínalo se smívat a my zamířili do prvního kempu, který jsme potkali. Vrátnice byla zavřená. Bohužel všechno jen v dánštině, nevadí, zaplatíme ráno.

10. den: pondělí 18. 8.

Rejsby - Ballum – Rejsby – Vedsted – Esbjerg – Sjaelborg (91,5km, 4:59, Ø18,32km/h, max. 32,57 km/h)

Po noční průtrži mračen jsme se probudili do slunného rána. Po snídani jsme vyprali ještě pár věcí a s deštěm v zádech opouštěli kemp. Zastavili jsme se ještě na vrátnici zaplatit za nocleh a nestačili jsme se divit. Paní na recepci byla velmi nepříjemná. Donutila nás koupit si Camping Card za 90DKK, přičemž nám stačila karta za 25DKK, ale to jsme zjistili až dodatečně. Navíc tvrdila, že se bez této karty v Dánsku neobejdeme. Není to pravda, cyklisti mohou nocovat na tzv. Zeltplacech, kde žádnou kartu nepotřebují. Navíc nebylo možné platit VISA kartou, ostatně jako všude jinde v Dánsku.

Další šok nás čekal v obchodě. Ceny byli nad očekávání vysoké. A nebyli jsme sami šokovaní. Cestou jsme se několikrát míjeli s jednou německou cyklistkou a taky se nestačila divit.

Během dne nás zastihlo ještě několik přeháněk, takže jsme pláštěnku ani neschovávali. K večeru se konečně vyčasilo. Konečně jsme se dostali k moři. Na koupání to ale fakt nebylo.

Od západu se k nám zase blížili černé mraky, tak jsme se rozhodli zakempovat o něco dřív. Na zavřené recepci jsme se potkali zase s „naší známou“ Němkou. Ceník byl samozřejmě jen v Dánštině, ale cifry u všech slov byly tak vysoké, že jsme tušili co by nás čekalo u ranního kasírování. Německá cyklistka měla naštěstí u sebe mapu cyklostezek a Zeltpalaců, takže jsme si je překreslili do své mapy a jeli dál.

Daleko jsme nedojeli:) začalo pršet a my skončili asi 3km za kempem ve křoví. A pršelo celou noc.

11. den: úterý 19. 8.

Trasa: Henne Strand - Norre Nebel – Lunde – Tinghoj – Varde (79,94 km, 4:49, Ø16,55km/h, max. 35,83 km/h)

Ráno jsme vstávali už o půl osmé. Kupodivu nepršelo, bylo jen zataženo. Snídali jsme až cestou v autobusové zastávce ve tvaru mušle – velmi výhodná proti dešti. Všude kolem nás černé mraky a my čekali, kdy to začne. Naštěstí se dalo jet bez pláštěnky až do poledne. Na jednom krásném odpočívadle jsme si udělali oběd a po obědě se strhla šílená průtrž mračen. Půl hodiny jsme byli schovaní pod stromy. Když začaly protékat, zalezli jsme do kadibudky:). Tam jsme strávili další hodinu!!!

Ve 13 hod. se nám konečně podařilo vyjet, všude obrovské kaluže a pláštěnku jsme nechali raději po ruce. Cyklostezka vedla vojenským cvičištěm. Nejdříve jsme si mysleli, že už není v provozu, ale palba ze samopalu nás přesvědčila o opaku. Viděli jsme dokonce i stopy po tanku, ale tank žádný, škoda.

Odpoledne jsme se dostali do letoviska Henne Strand a zkoušeli koupit mapu cyklostezek, ale marně. Stejně tak to dopadlo i v informačním centru v Norre Nebel. Naštěstí v knihkupectví ji měli. Sice jen jednotlivé části Dánska a tak jsme si koupili alespoň jižní část Jutského poloostrova.

Byl večer a my přemýšleli, kam dál. Původní plán – objet jezero Rinkobing Fjord byl kvůli počasí nereálný. Předpověď počasí na celý týden byla naprosto příšerná a my věděli, že víc než 100km denně nemůžeme ujet, zamířili jsme tedy na jihovýchod.

Ve městě Varde nás potěšila značka kempu. Měli jsme už všeho plné zuby a bylo načase zakempit. Ještě větší radost jsme měli, když jsme zjistili, že se jedná o tábořiště a za 20DKK na osobu jsme mohli přespat.

Na tábořišti jsme byli sami, a tak jsme si postavili stan co nejblíže sprchám (na plánku bylo sice vyznačené místo pro stany jinde, ale nechtělo se nám chodit tak daleko). Celou noc opět déšť.

12. den: středa 20. 8.

Trasa: Roust – Grimstrup – Gording – Foldingbro – Kobenhoved – Jels – Stursbol (86,22 km, 5:10, Ø16,66km/h, max. 37,18 km/h)

Ráno nás probudily divné zvuky. Kolem se ozývaly hlasy, neustále přijížděla a odjížděla auta. Otevřeli jsme opatrně stan, abychom zjistili, co se děje. Spali jsme přímo na dvoře mateřské školy:) Dětičky si nechápavě prohlíželi náš stan i kola. Teprve teď nám docvaklo, proč se stany mají stavět až za stromy. Když jsme se chystali k odjezdu, dětičky si šly zrovna hrát ven. Všichni měli stejnokroj: gumáčky a nepromokavé šusťáky. Popovídali jsme si s jednou paní učitelkou a ta nás ujistila, že deštivé počasí je v Dánsku naprosto normální. Paráda, to nás potěšilo.

Neujeli jsme ani 5km a už jsme zase seděli v mušli. A tak se to opakovali do večera asi 10krát. Pokud byla na blízku autobusová zastávka bylo fajn, většinou jsme ale čekali pod stromy a ty toho moc nevydrží.

Večer jsme měli vyhlídnutý v mapě zetlpatz. Zeltplatzy jsou v mapě trochu nepřesně značeny, takže večerní hledání se protáhlo téměř na hodinu, neboť nás chytla opět šílená průtrž mračen. Kompletně mokří a zmrzlí jsme zalezli do stanu a uvařili si grog.

Usínalo se krásně, zetplatz se nacházel na dvoře Music klubu a zrovna ten večer tam byla živá hudba.

13. den: čtvrtek 21. 8.

Trasa: Vojens – Vedsted – Hovslund – Rodekro – Hjordkaer - Nybol (50,25 km, 3:10, Ø13,35km/h, max. 34,88 km/h)

Ráno bylo téměř zázračné. Azurově modré nebe a rozpálené slunce jsme viděli v Dánsku poprvé. Radost nám hned pokazilo 5 vos v předsíni a 3 ve stanu. Zvolili jsme taktiku úprku zadním vchodem. Poprvé za 7 let jsme jej využili:) Mysleli jsme, že máme postavený stan na vosím hnízdě, protože jich bylo čím dál tím víc. Opatrně jsme vynášeli jednu věc po druhé ven a balili je do brašen. Po půl hodině zůstal už jen stan a vosám se z něj vůbec nechtělo ven, tak jsme ho sbalili i s nimi.

Vyjížděli jsme něco po deváté a v dálce nás vítal černý mrak. Za chvíli ze zatáhlo a jeli opět stylem autobusové budky a stromy. Za celý den jsme napočítali 9 přeháněk a 2 průtrže mračen, nikdy se nepodařilo ujet víc než 10km vkuse. Trasu jsme opět museli změnit, původně jsme chtěli lemovat východní pobřeží, ale vzali jsme to nejkratší cestou na jih. Už aby byl víkend a my seděli ve vlaku.

Alespoň že nejedeme proti větru. Při pohledu na oblohu jsme si obědovou pauzu udělali raději v autobusové budce. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, ale budka stála před základní školou a děti měly zrovna přestávku a pobíhali venku (déšť jim očividně nevadil). Během pár minut jsme se stali středem jejich pozornosti a způsobili tak nepředstavitelný povyk. Anglicky uměly jen „hallo“ a všechny nám to řekly minimálně 10x. Otočili jsme se raději zády a spojeně baštili z ešusu. Najednou bylo ticho. Otočili jsme se a na plotě až do výše 2 metrů viselo asi 15 dětí jako opice a pozorovali nás jako exoty první kategorie. Marně se je učitelka snažila strhnout. :)

14. den: pátek 22. 8.

Trasa: Kliplev – Flensburg (41,83km, 2:51, Ø14,61km/h, max. 28,15 km/h)

Konečně jedeme do Německa!!! Už jsme se nemohli dočkat až si nakoupíme všechny možné dobrotky. V Dánsku jsme nechtěli moc utrácet, takže jsme celý týden jedli pořád to samé a pěkně nám to lezlo krkem. I Dánové využívají levných německých obchodů a ve velkém sem jezdí. Svědčí o tom snad největší shopping park, který jsme kdy viděli, a přitom Flensburg je poměrně malinké městečko.

15. den: sobota 23. 8.

Trasa:Schöna – Děčín - Nebočady (26kmh)

Opět celý den ve vlaku. Ovšem pokud ho člověk stráví komfortně, tak to zas taková hrůza není. Za oknem svítilo sluníčko a čas rychle ubíhal.

Trochu nepříjemné bylo přepadení německými policajty v civilu. Dodnes jsme to nepochopili.

Večer jsme dorazili do kempu v Nebočadech. Po dvou týdnech rovinek to byl pořádný šok a těch 7km  do kopce nám dalo opravdu zabrat.

Večeře a pivko v restauraci nám hned spravilo náladu.

16. den: neděle 24. 8.

Trasa: Nebočady - Děčín(7km)

ČD – no comment.

Příště jedeme až na hranice autem. Je škoda kazit si zážitek z krásné dovolené.

Praktické informace a náklady na 2 osoby v Kč

Kemp - Hojer  453  Kemp Hojer
 Tábořiště Varde  140
 Mapa cyklostezek  420
 Tábořiště  140   (možnost sprchy za dalších 70/os)
 Tábořiště  140   (možnost sprchy za dalších 18/os)
 Kemp Flensburg  288  Kemp Flensburg

Celkové náklady v Kč pro 2 osoby

Jízdné  Kempy  Jídlo
 5478   2992   2250

Ceny v Německu, Belgii a Holandsku jsou téměř srovnatelné.

Ceny v €  Holandsko  Dánsko
 Chleba 500g  0,68   2
 Housky 12ks  1,3   1,3
 Kaiserka  0,35   0,82
 Francouzká bageta  0,99   1,35
 Veselá kráva140g  1,39   1,92
 Mléko 1l  0,68 (3,5%)  0,72 (1,5%)
 Jogurt  0,29 (250g)  0,68 (150g)
 Puding 1l  1,19
 Džus 1l  1,05   1,37
 Snickers  1,49 (6ks)  3,45 (5ks)
 Jablka 1kg  1,39   3,1
 Rajčata  0,7-1,3  5,1
 Nektarinky  1,39   1,37
 šunkový salám  0,95 (200g)  0,79 (150g)
 Čokoláda 100g  0,79 (Milka)  3,72 (jakákoliv)