Naše výlety

Skotsko a Irsko

Trasa:

1. den
Krakow – Glasgow - Inverness
 2. den
Inverness – Falls of Measach – Poolewe –Loch Maree
 3. den
Kinlochwew - Kishorn - Skye
 4. den
Skye – Loch Ness - Glen Nevis
 5. den
Ben Nevis - Loch Lomond
 6. den
Stirling - Lomond Hills – St. Andrews - Dairsie
 7. den
Dundee
 8. den
Edinburgh
 9. den
Edinburgh - Dublin
10. den
Wicklew Mountains - Kilkenny
11. den
Cashel – Limerick – Adare – Tralee - Ardfert
12. den
Carrantouhill – Ring of Kerry
13. den
Ring of Kerry – Limerick – Cliffs of Moher – Limerick - Dublin
14. den
Dublin
15. den
Dublin - Praha

Datum:

15. 7. – 29. 7. 2008

účastníci:

Jana a Tom, Běla a Fanda

Deník

1. den: úterý 15.7.

Po příletu do Glasgow jsme si prošli město, koupili něco k snědku a vyrazili autobusem do Inverness. Cestou do kempu jsme si prošli celé město. Na recepci jsme už po 21.hod. nikoho nezastihli, ale zastavil nás sekuriťák – Čech. Pravděpodobně si zapsal jen dva lidi, takže jsme se ráno při placení nehádali a prošli jsme ji raději po dvojcích:)

2. den: středa 16. 7.

Inverness – Falls of Measach – Poolewe –Loch Maree – 160km

Ráno jsme se vydali do půjčovny aut. Cesta vedla opět přes celé město a než jsme prošli všechny outdoorové shopy bylo téměř poledne. Udělali jsme si v Inverness ještě oběd a vyrazili na sever. Kolem 16. hod. jsme narazili na úžasné místo pro zakempování (Black Water – parkoviště, toalety, ohniště u vody), jenže bylo ještě brzy, tak jsme si udělali pár fotek a jeli dál.

Cesta kolem jezer  rychle ubíhala a my dorazili k dalšímu našemu cíli - Falls of Measach – 60m vysoký vodopád.

V zálivu Loch Ewe nás opět přepadla myšlenka na nocleh, ale přeci jen bylo ještě brzy.

Nakonec jsme zakotvili u jezera Loch Maree. Poprvé a rozhodně ne naposled jsme se zde setkali s midges.

3. den: čtvrtek 17. 7.

Kinlochwew  - Kishorn  - Skye – Potree – Staffin – Duntulm - 200km

Ranní balení vemi urychlily všudypřítomné midges. Během minuty jsme měli sbaleno a seděli jsme v autě. Dalších 20km následovalo vyhánění midges za jízdy z auta. V zálivu Upper Loch Torridon (první místo, kde ty potvory nebyly) jsme posnídali. Těsně před ostrovem Skye u městečka Kyle of Lochash jsme si udělali oběd, usušili stany a nakoupili nějaké jídlo.

Skye jsme projížděli podél pobřeží a každou chvíli zastavovali kvůli focení. úžasnější krajinou jsme zatím neprojížděli. Téměř žádné osídlení a nádherná příroda okolo.

K večeru jsme si postavili stan kousek od moře pod zříceninou Duntulm Castle. Macháček a domácí hruškovice završili dnešní večer.

4. den: pátek 18. 7.

Uig - Portree – Loch Ness – Invermoriston – Drumnadrochit - Invermoriston – Invengarry - Glen Nevis -270km

Díky dopolední mlze nemáme další fotky ze Skye. Až u Lochnesky se počasí trochu umoudřilo, i když chvilkama poprchávalo.

Za vydatného deště jsme dorazili do kempu v Glen Nevisu a vyčkávali až budeme moct postavit stan.

5. den: sobota 19. 7.

Ben Nevis – Fort William – Glen Coe – Crianlarich – Tarbet - Loch Lomond 120 km

Ráno jsme sbalili stan a odjeli do Visitor Centre, odkud začíná trasa na nejvyšší horu Skotska Ben Nevis. Počasí nám přálo a prvních 1000m jsme měli úžasné výhledy. Pak ale padla mlha, začalo pršet a padat kroupy a poslední metry na vrchol se zdály nekonečné. Nahoře byl ještě místy sníh, foukal ukrutně ledový vítr a viditelnost byla sotva pár metrů. Rychle jsme se vyfotili a šli dolů, abychom nezmrli. Po 6,5h jsme dorazili zpět k autu.

Večer jsme nakoupili zásoby jídla a vyrazili hledat nocleh. U jezera Loch Lomond jsme našli krásné místečko. Rozdělali jsme oheň, aby nás neotravovaly midges a udělali si večeři u vody.

6. den: neděle 20. 7.

Stirling – Falkland - Lomond Hills – Cupar - St. Andrews – Dairsie 190km

Kvůli časového sluzu jsme museli vynechat návštěvu Stirlingu a mířili jsme přímo do Lomond Hills. Tam jsme pokořili West Lomond a o fous utekli dešti.

V St. Andrews jsme měli typické skotské počasí – 5min déšť, 5min slunce.

Nocleh jsme měli domluvený u farmáře, takže jsme večer zamířili na farmu.

7. den: pondělí 21. 7.

Dairsie – Dundee 20km

Ráno jsme jeli vrátit auto do Dundee a celý den jsme strávili tam. Nejdřív jsme se vyblbli na tobogánech, pak jsme utratili nějaké prašule po obchodech a nakonec jsme se nadlábli u Číňana.

Večer jsme si ještě chvíli zapíkovali, abychom nespali u farmáře úplně zadarmo.

Celkem Skotsko: 960km

8. den: úterý 22. 7.

Dundee – Edinburgh

Autobusem jsme se přesunuli do Edinburghu a zakotvili jsme v kempu. Původně jsme si chtěli udělat výlet do Paltland Hills, ale bylo tak příšerné vedro, že jsme raději zvolili koupačku u moře.

Večer jsme si zašli do skotské hospůdky ochutnat skotské pivo a pak po tmě jsme se ještě prošli na Cramond Island, protože byl právě odliv.

9. den: středa 23. 7.

Edinburgh – Dublin

Ráno jsme sbalili věci, dali je do úschovny na autobusáku a celý den jsme se procházeli po městě.

Večer jsme přeletěli z Edinburghu do Irska a v Dublinu na letišti jsme přenocovali.

10. den: čtvrtek 24. 7.

Wicklew Mountains – Arklow – Enniscorthy - Thomastown – Kilkenny - 200km

Ráno jsme půjčili auto přímo na letišti a vyrazili poznávat Irsko. Nejeli jsme po hlavní cestě, ale vzali jsme to přes Wicklew Mountains. Bohužel počasí nám nepřálo a v mlze toho moc neviděli. Před Thomatownem jsme se ještě chtěli zastavit na zřícenině Jerpoint Abbey, ale vstupné nás odradilo. Nebylo tam nic než pár zbořených zdí.

Moc příležitostí na spaní venku nebylo, všude jen oplocené farmy a oproti Skotsku velká hustota osídlení, takže jsme nakonec zakotvili v kempu za Kilkenny. Tam Běla potkala svého spolužáka z výšky. Svět je malý:)

11. den: pátek 25. 7.

Cashel – Limerick – Adare – Tralee – Ardfert - 250km

Ráno jsme se ještě chtěli podívat do jeskyní Dunmore Caves, ale pro jistotu jsme se šli zeptat na recepci kempu, kolik km chodem tam je, načež se recepční pobaveně zasmál a nám bylo jasné, že dělají atrakci za každé několikametrové díry v zemi.

Ve městě Cashel jsme se zastavili na zřícenině, která opravdu stála za to. Zbytky zdí chrámu a kaple byly z 12. st. a kolem se rozkládal typický starobylý hřbitov. Z Rock of Cashel jsme měli výhled ještě na jednu zříceninu nedaleko, tak jsme se prošli ještě i na ni a bylo na co koukat.

V Carihu jsme si udělali oběd a usušili stany. Opět jsme potkali onoho spolužáka, ale byli s přítelkyní už na odjezdu a mířili do Cashelu. Prošli jsme si město a opět jsme měli pocit, že se snaží udělat atrakci z každé zbořené zdi nebo šutru.

My jsme zamířili na západní pobřeží, kde jsme měli skvělý tip na nocleh na pláži. Koupili jsme si víno a pozorovali západ slunce.

O půl třetí ráno nás vzbudil déšť a my rychle stavěli stany.

12. den: sobota 26. 7.

Tralee – Carrantouhill - Killarney – Ring of Kerry – Sneem 160km

Ráno jsme zamířili do Visitor Centre pod nejvyšší horou Irska. Tam nás zkasírovali za parkování na hnoji. (Oproti Skotsku se v Irsku snaží vydělat absolutně na všem). Sbalili jsme si sváču a zamířili na Carrantouhill. Opět nás čekala 6h túra (tam i zpět). I když byla nahoře mlha, počasí bylo teplejší a foukal teplý vítr. Cestou dolů jsme trošku zabloudili. Naštěstí jsme potakali jednoho Čecha s mapou a ten nás navedl na správnou stezku.

Ve Visitor Centre jsme chtěli alespoň využít sprchy, které tam nabízeli. Ovšem návod byl napsaný malým písmem a po té co se člověk svlíkne a připraví sprchu, následuje bod č.3: vhoďte mince 1Eur na 1 minutu sprchování. Tak to nás už ale naštvalo, samozřejmě jsme drobné neměli a  tak jsme se opláchli v umyvadle.

Po „sprše“ a obědě jsme vyrazili na známý okruh Ring of Kerry. Konečně jsme po třech dnech Irsku měli hezké výhledy a bylo co fotit.

Večer se nám podařilo najít krásný nocleh přímo u moře.

13. den: neděle 27. 7.

Sneem - Killarney – Limerick – Ennis  - Cliffs of Moher - Ennis – Limerick – Dublin 520km

Čekala nás dlouhá cesta. Chtěli jsme ještě stihnout asi nejznámější útesy Irska – Clift of Moher a ještě jsme navíc museli dojet do Dublinu, abychom ráno vrátili auto.

útesy byly opravdu krásné, samozřejmě ne zadarmo:)

Pak jsme se vydali přes celé Irsko, byl večer a nás čekalo ještě 250km do Dublinu. Tam jsme dorazili až kolem 23.hod.

14. den: pondělí 28. 7.

Dublin 50km

Ráno jsme vrátili auto. Koupili jsme si celodenní lístek na autobus a vydali ze poznávat Dublin. Nejzajímavějším místem byl poloostrov Howth. Samotné město není moc hezké a tak jsme zbytek času strávili u Číňana a v hospodě.

Večer jsme se přesunuli na letiště, kde jsme strávili noc a brzy ráno nás čekal odlet domů.

Celkem Irsko: 1180km

Praktické informace a náklady v Kč/os (kurz: 1£=30Kč, 1€=25Kč)

Letenka Krakow-Glasgow  1340  Ryanair
 Jízdenka Gl. letiště - město  150  Stage Coach Bus - linka 77
 Jízdenka Glasgow - Inverness  160  Megabus.co.uk
 Kemp Inverness  180  Inverness Caravanpark
 Půjčení auta – 5 dní  1466  Economy Car Rentals
 Benzín  600  (cca 1000km)
 Kemp Glen Nevis  225  Glen Nevis

Celkem Skotsko  5025   bez jídla
 Letenka Edin.– Dublin  1090  Ryanair
 Půjčení auta - 4 dny  1810  Enterprise
 Benzín  650   (cca 1200km)
 Kemp Kilkenny  200  Treegrovecamping
 Vstup na hrad Cashel  135  Heritageireland
 Kemp Dublin  295  Camacvalley
 Day ticket - Dublin  150  Dublinbus
 Jídlo  ?
 Celkem Irsko  4330   bez jídla
 Letenka Dublin - Praha  1085   Ryanair
 Celkem  10440

Ubytování Skotsko – kempovaní a rozdělávání ohně volně v přírodě není zakázáno. Pokud jste na soukromém pozemku, musíte mít souhlas majitele.

Kempy se pohybují v různých cenových relacích od 100Kč/os do 270Kč/os.

Jídlo Skotsko – levně se dá najíst v čínských bufetech, kde jíte co chcete za cca ₤5,50 do 16:30hod.

Levně vychází jídlo v hypermarketech (Tesco, Morrisons, Lidl, Sainsburys atd.).

Jízdné Edinburgh – vyplatí se celodenní jízdenka, autobusy jezdí pořád a naprosto všude. Pokud chcete na letiště, jezdí tam linka č. 35 (cca 55min. z centra). Jízdenka se nevztahuje na expresy, které jedou na letiště max. 30min.

Jízdné Dublin - vyplatí se celodenní jízdenka, platí na všechny autobusy. Pokud chcete jet z letiště do centra, celodenka platí na linkách 41, 16 a Airlink.