Naše výlety

Sever Skotska a Orkneje 2009

Trasa:

1. den
Brno –Londýn - Inverness
 2. den
Inverness – Black Water
 3. den
Black Water – Ullapool - Durness
 4. den
Durness – Thurso – Gills - St. Margaret’s Hope – Upper Sanday
 5. den
Upper Sanday – Kirkwall – Yesnaby - Upper Sanday
 6. den
Upper Sanday – Gills – Wick - Glenmore
 7. den
Glenmore – Alford - Johnshaven
 8. den
Johnshaven – Arbroath – Perth - Darisie
 9. den
Darisie – St. Andrews – Dundee - Dairsie
10. den
Dundee - Londýn
11. den
Londýn - Brno

Datum:

3. 7. – 13. 7. 2009

účasníci:

Jana a Tom, Madla a Lukáš

Mapa

Zobrazit místo Skotsko 2009 na větší mapě

Deník

1. den: pátek 3. 7.

Brno –Londýn - Inverness

Večerní let do Londýna a noční přesun do Inverness.

2. den: sobota 4. 7.

Inverness – A9 – A835 - Garve – Black Water – 30km

Letos jsme měli sraz v Inverness. Děcka strávili noc v autobuse a já hned ráno vyrazila z farmy. Když jsem seděla v autobusu, přišla mi SMS, že mají pokažený autobus a že budou mít asi 2h zpoždění. Lístek na Megabus už jsem měla koupený, takže mi stejně nezbylo, než jet do Inverness a tam na ně počkat.

Dorazila jsem tam v poledne a měla 2h na procházku po městě. Batoh byl docela těžky, takže jsem ho dala do úschovny na nádraží. Mezitím došla další SMS, že se zpoždění protáhne, takže jsem si prošla všechny sekáče. Ve 14 hodin mi začínalo být jasné, že asi nedorazí včas a že nestihneme autopůjčovnu. Seděla jsem nervózně na břehu řeky, držela v ruce mobil a čekala na SMSku, že už jsou někde blízko. V 15 hodin bylo jasné, že přijedou pozdě. Jedno řešení bylo, že zůstaneme v místním kempu a vyrazíme až ráno. Druhé řešení, že auto půjčím sama. Problém byl v tom, že auto bylo rezervované na Tomovo jméno a já navíc neumím moc anglicky.

Co se dá dělat, dycky jsme se domluvila rukama nohama, musím i teď. A vyšlo to. Slečna za přepážkou byla velice vstřícná a snažila se pochopit mou situaci. Horší to bylo s vyplněním dotazníku. Z loňska jsem si pamatovala jen matně jak se ty kolonky vyplňují. Slovům jsem nerozuměla a slovník jsem samozřejmě nechala na farmě:)

Jedu! Hlavně se držet vlevo :)

Večer jsem vyzvedla děcka na autobusáku, nakoupili jsme zásoby jídla a vyrazili na sever. Místo dnešního noclehu jsme znali už z loňska. Krásné místo u splavu. Vedle parkoviště byly dokonce záchody a tekla tam teplá voda.

3. den: neděle 5. 7.

Black Water – Loch Glascarnor – Ullapool – Loch Lurgainn – Inverkirkaig – Drumberg – Unapool - Rhiconich - Durness – 250km

Ráno nás vzbudilo sluníčko. Zatímco se sušily stany, snídali jsme přímo u řeky. Po snídani jsme se vydali cestou tisíců jezer brázdit severozápadní pobřeží. Cesty třetí třídy byly úzké a auta se vyhýbala vždy na Passing Place. Provoz byl minimální, takže nebyl žádný problém.

Byl krásný teplý den a na pláži Clachtol jsme viděli koupat se lidi. Zlákalo nás to, ale dál než po kolena jsme nevlezli:) Když jsme odpoledne dorazili na pláž Durness, bylo opravdu pekelně. Vyzkoušeli jsme vodu. Dokonce jsme začali uvažovat nad plavkama. šli jsme se ubytovat do kempu a nejprve udělali pozdní oběd. Než došlo na koupání sluníčko zalezlo a pěkně se ochladilo.

Tak jsme si udělali alespoň výlet do  nedaleké Smoo Cave. Večer se přihnali mraky, začalo mrholit a viditelnost byla sotva pár metrů.

4. den: podnělí 6. 7.

Durness – Hope – Tongue – Achina – Thurso – Dunnet Head – Gills – John O’Groats – Duncansby Head – Gills – St. Margaret’s Hope – Upper Sanday – 220km

Ráno nebylo počasí o nic lepší než večer, ale než jsme sbalili stany, mlha ustoupila. Vrcholky kopců sice nebylo vidět, ale na moře a ostrůvky byly nádherné výhledy. Protože severněji už to nešlo, vyrazili jsme na východ.

V poledne se vyčasilo a my zase neodolali a v Melvich Bay "skočili" do vody. Víc než po kolena se nikdo nehecl. Pak jsme si udělali výlet k St. Mary's Chapel, která je přímo na pobřeží. Na severu Skotska je pobřeží lemované útesy a o krásné výhledy není nouze. Další výlet byl k majáku Dunnet Head a pak do ptačí rezervace. To už se blížil večer a zase začínalo poprchávat.

Posledním trajektem jsme přejeli na Okneye. Chvilku nám trvalo než jsme našli dobré místo pro stany. Nakonec jsme spali luxusně na pláži. Od cesty nás kryly duny a u cesty byly opět záchody a teplá voda.

5. den: úterý 7. 7.

Upper Sanday – Kirkwall – Houton – Standing Stromness – Yesnaby – Skail – Earl’s Palace – Stenso – Click Mill – Kirkwall - Upper Sanday – 180km

Ráno jsme vyrazili do městečka Kirkwall podívat se na zdejší kostel a pak následovala okružní jízda kolem ostrova. Orkneye nás docela zklamaly. Stejný útesy jako byly tam, byly po celém severním pobřeží Skotska. V 6 večer jsme se objevili na stejném místě ze kterého jsme vyráželi a těsně jsme nestihli poslední trajekt na pevninu. Takže zítra nás čeká brzy ráno budíček a přesun do přístavu. (Rezervace jízdenky probíhá 45min před odjezdem trajektu)

6. den: středa 8. 7.

Upper Sanday – St. Margaret’s Hope – Gills – Wick – Dornoch – Dingwall – Inverness – Avimore – Glenmore Lodge – 300km

Dopoledne jsme se přesunuli zpátky na pevninu a ještě jednou navštívili ptačí rezervaci. Tentokrát svítilo krásně sluníčko a my obdivovali úžasné přírodní útvary na pobřeží.

A protože dál na východ už to nešlo, zamířili jsme na jih. U města Wick, jsme si udělali krátkou procházku po pobřeží. Moře bylo rozbouřené a vlny dosahovaly několika metrů. Místo zříceniny hradu jsme našli spíš jeho poslední kámen:)

Abychom se pořád nevozili v autě. Naplánovali jsme si pěší výlet na druhou nejvyšší horu Skotska Cairn Gorm takže jsme zamířili do Národního parku Cairngorm.

Cena kempu nebyla nijak přívětivá, ale jiný tady nebyl.

7. den: čtvrtek 9. 7.

Glenmore Lodge – Nethy Bridge – Tomintoul – Mossat – Alford – Kontore – Aberdeen – Stone Haven – Johnshaven – 230km

Ráno nás probudil déšť. Dopoledne jsme začali vymýšlet kratší variantu výletu. V poledne jsme už dokonce uvažovali o lanovce. Po obědě jsme vyrazili na spodní stanici lanovky. Z příjemných 15 stupňů bylo rázem 7. Mlha byla hustá tak, že by se dala krájet a navíc nahoře byla teplota na nule. Takže výlet odkládáme na příště. Vyrazili jsme opět směrem na východ až k moři do Aberdeenu. Tam jsme navštívili naše oblíbené obchody TK-Maxx a Primark - zatím největší ve kterém jsme kdy byli. A kdyby v 8 nezavírali, tak jsme tam nakupovali až do půlnoci:)

Opět jsme jeli podél pobřeží směrem na jih a pomalu vyhlíželi místo pro přespání. U hradu Dunnotarr jsme si vyfotili ještě hezký západ slunce a jeli dál. Zkoušeli jsme všechny možné malé cestičky vedoucí k moři, ale vždy jsme narazili na soukromý pozemek. Teda takovou smůlu jsme ještě neměli. Nakonec jsme byli ochotni přespat i v kempu, nic jiného nám nezbývalo. V Johnshaven byla ale recepce už zavřená. Jelikož jsme neměli klíče od záchodů ani od sprch, rozhodli jsme se pro brzký raní úprk bez placení. Noc jsme strávili krásně kousek od moře.

8. den: pátek 10. 7.

Johnshaven – Arbroath – Forfar – Glemis – Perth – Falkand - Cupar – Darisie – 190km

Recepce se otevírala až 9 hodin, to už jsme byli o nějakých 10km dál a snídali na pláži St. Cyrus. Nádherné místo.

V Arbroath jsme utratili ještě pár liber v sekáčích a ověnčení igelitovýma taškama jsme hledali, kde jsme vůbec zaparkovali auto. Díky špatnému počasí v horách máme jeden den navíc, takže jsme se rozhodli pro neplánovaný výlet do Fakland.

Večer jsme přejeli na farmu, kde nás čekala hostina ve velkém stylu.

9. den: sobota 11. 7.

Darisie – St. Andrews – Dundee – Dairsie - 25km

Dopoledne jsme museli vrátit auto. Vzali jsme to ještě přes St. Andrews, ale bylo škaredě, takže jsme se ani nezdržovali.

Odpoledne jsme strávili v Dundee na bazéně, vyřádili jsme se na tobogánech a pak v obchodech utratili poslední peníze.

10. den: neděle 14. 7.

Darisie - Dundee – Londýn

Poslední odpočinkový den jsme strávili na farmě. Děcka čeká noční přejezd autobusem do Londýna a já  budu ještě pár týdnů pracovat na farmě.

11. den: podnělí 13. 7.

Londýn - Brno

Praktické informace a náklady v Kč/os (kurz: 1£=31Kč)

Letenka Brno-Londýn zpáteční  3480  Ryanair
 Jízdenka Lon. letiště – město zpáteční  390  Teravision Bus
 Jízdenka Londýn - Inverness  360  Megabus.co.uk
 Půjčení auta – 7 dní  2520  Economy Car Rentals
 Benzín  600  (cca 1425km)